Vajinusmus nedir? Tedavisi var mıdır?

Cinsel ilişkiyle koşullanmış ağrı ya da korku sonucu, vajinal kasların irade dışı kasılmalarıyla cinsel ilişkiye engel olması ya da ilişkinin ağrılı olmasına neden olan bir rahatsızlık olarak tanımlanabilir. Vajinismus, vajinaya açılan açıklığın etrafındaki kasların gerginleşmesiyle ortaya çıkan bir durumdur. Penis, tampon veya tıbbi cihaz gibi vajinaya bir şey koyulmak üzereyken kaslar gerilir. Vajinismus cinsel ilişki sırasında ağrıya neden olur. Bir doktor veya hemşire pelvik muayene yaparsa da ağrınız olabilir. Vajinismus, cinsellik veya pelvik muayene konusunda endişeleriniz varsa veya geçmişte bunlardan herhangi biriyle ilgili kötü bir deneyim yaşadıysanız olabilir. Vajinadaki bir enfeksiyon veya başka bir tıbbi durumla da ilgili olabilir. Bazen, bariz bir sebep olmadan olabilir.

Vajinismus, cinsel istek mevcut olmasına rağmen, penetrasyon girişimine yanıt olarak vajina girişindeki kasların istemsiz kasılmasını tanımlanır. Sekonder vajinismus, ağrılı cinsel ilişkiye bir tepki olarak ortaya çıkabilir. Ağrı, cinsel ilişkiden korkmaya ve cinsel yakınlıktan kaçınmaya neden olabilir.

Vajinismusun belirtileri nelerdir?

Vajinismusun ana semptomu vajinaya penis, parmak, tampon veya tıbbi cihaz gibi bir şey konduğunda oluşan ağrıdır. Bazen ağrı o kadar kötüdür ki vajinaya hiçbir şey konamaz.

Bir doktora görünmeli miyim?

Vajinaya herhangi bir şeyin dokunması ağrılıysa, doktorunuza görünün. Nedeni arayabilirler. Pelvik muayene sırasında ağrı hissederseniz veya ağrı muayeneye başlayamayacak veya devam edemeyecek kadar şiddetliyse, ne zaman hissettiğinizi ve ağrının nerede olduğunu doktora veya hemşireye bildirin.

Vajinismus testi var mı?

Hayır. Spesifik bir test yoktur. Vajinismus tanısı öykü ile konur. Doktorunuz, belirtilerinizi öğrenerek ve muayene ederek sizde olup olmadığını söyleyebilir. Muayene sırasında vajinanızın açıklığının etrafındaki kasların gerildiğini hissedebilirler.

Vajinusmus neden olur?

Vajinismusun nedenleri fizyolojik ya da psikolojik olabilir fakat en yaygın olanı psikolojik nedenlerdir. Vajinismusu olan kadınların genelinde yaygın olarak vajinalarının çok küçük olduğuna, ilişkinin çok zarar vereceğine dair çeşitli korkular vardır. Vajinismus önceden var olabildiği gibi ,doğum ve cinsel taciz gibi durumlar sonrası da gelişebilir.

Türkiye’de kadınlarda vajinismus yaygın olarak görülmektedir. Görülme sıklığının; sosyoekonomik düzey, eğitim, yaş, sosyokültürel durum gibi etkenlere bağlı olarak değiştiğine dair bir kanıt yoktur.

Vajinismus, hem kadının hem de erkeğin hayatını etkileyen ciddi bir rahatsızlıktır. Bilişsel Davranışçı Terapi (BDT) ile vajinismus tedavi edilmektedir.

Kaynaklar:

1. Amerikan Psikiyatri Birliği, Ruhsal Bozuklukların Tanımsal ve Sayımsal Elkitabı, Beşinci Baskı (DSM-5) Tanı Ölçütleri Başvuru Elkitabı’ndan, çev. Köroğlu,E. Hekimler Yayın Birliği, Ankara, 2013

2. Okan, E. R., ÖZDEL, K., & AYŞE, G. Y. Ö. Vajinismus. Kriz Dergisi, 18(3), 37-46.

3. https://www.cetad.org.tr/vajinismus

4. https://www.uptodate.com/contents/vaginismus-the-basics